W związku z upływem okresu obowiązywania dotychczasowych taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Kalwaria Zebrzydowska, Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Kalwarii Zebrzydowskiej złożył w ustawowym terminie wniosek o zatwierdzenie nowej taryfy na okres kolejnych 3 lat. Decyzją Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie znak: K.RZT.70.41.2024 z dnia 17 kwietnia 2024 r. przedłożone taryfy zostały zatwierdzone i weszły w życie z dniem 03.05.2024 r.
Przedłożone do zatwierdzenia kalkulacje cen wody i ścieków zostały ustalone w oparciu o wynikające z ewidencji księgowej koszty, poniesione w roku obrachunkowym poprzedzającym rok wprowadzenia nowej taryfy oraz przewidywane na kolejne 3 lata zmiany warunków funkcjonowania Spółki. Poziom kosztów oraz zasadność ich ujęcia w taryfie, jak również zgodność taryfy z aktualnie obowiązującymi przepisami podlega weryfikacji przez regulatora.
W strukturze kosztów bezpośrednich zaopatrzenia w wodę główną pozycję zajmuje hurtowy zakup wody z gmin ościennych. W ostatnich trzech latach roczny poziom kosztów związanych z zakupem wody wzrósł o 37% (tj. ponad 722 tys. zł/rok). Jednym z kluczowych czynników zmiany cen jest też drastyczny wzrost kosztów energii, które w ostatnich trzech latach zwiększyły się o ponad 162% (tj. ponad 333 tys. zł/rok). Duży wpływ na cenę odbioru i oczyszczania ścieków mają koszty zagospodarowania osadu, które w ostatnich latach wzrosły o ponad 87 % (tj. ponad 90 tys. zł/rok). Pandemia COVID-19, a następnie konflikt zbrojny na Ukrainie diametralnie zmieniły również sytuację na rynku cen paliw i materiałów. Wysoka inflacja w latach 2022-2023, skokowy wzrost wynagrodzenia minimalnego oraz presja płacowa to kolejne czynniki bezpośrednio wpływające na cenę świadczenia usług. Poniżej zaprezentowane wykresy przedstawiają procentowy udział poszczególnych kategorii kosztów w strukturze koszów bezpośrednich zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków.
System dystrybucji wody oparty jest o hurtowy zakup wody uzdatnionej od Wadowickiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. oraz od Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Skawinie. Gmina nie ma możliwości pozyskania wody z własnych źródeł. Odbiorcy usług to głównie nieruchomości położone na terenach wiejskich, które posiadają własne studnie przydomowe i często traktują wodę miejską jako źródło alternatywne zabezpieczanie w przypadku braku wody na ujęciu własnym. Okresowe wahania poboru wody, niski wskaźnik koncentracji zabudowań, a także ukształtowanie terenu wymuszające stosowanie obiektów pompowni oraz hydroforni, generują wysokie koszty eksploatacyjne i mają bezpośredni wpływ na poziom taryf. Ścieki komunalne z terenu miasta odprowadzane są do mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków typu „BIOBLOK PS-600” w Kalwarii Zebrzydowskiej. System zbiorczej kanalizacji sanitarnej dotyczy terenu aglomeracji (2828 RLM), tym samym ciężar kosztów funkcjonowania zbiorczego systemu oczyszczania ścieków dotyczy stosunkowo niewielkiej liczby odbiorców.
Mając na uwadze lokalne uwarunkowania świadczenia usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, Rada Miejska w Kalwarii Zebrzydowskiej w dniu 6 czerwca 2024 r. podjęła kolejną już uchwałę o dopłacie do cen taryfowych ścieków dla I grupy odbiorców tj. gospodarstw domowych, tym samym jednostkowa kwota dopłat do 1 m3 ścieków dla gospodarstw domowych pozostała na dotychczasowym poziomie tj. 4,32 zł/m3 brutto.
Niezależnie od dynamicznych zmian w otoczeniu gospodarczym w latach 2021-2023, poziom obowiązujących przez ten okres cen taryfowych wody i ścieków na terenie gminy Kalwaria Zebrzydowska pozostawał na stałym poziomie. Jesteśmy świadomi, że podwyżki cen mogą być trudne do zaakceptowania, jednak wzrost cen za usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków jest nieunikniony w celu zachowania bezpieczeństwa i ciągłość dostaw wody oraz oczyszczania ścieków, jak również zabezpieczenia środków na dalszy rozwój i modernizację istniejących urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.